Riskli Bebek

Riskli Bebek Nedir?

Hamilelik sırasında, doğum esnasında ya da doğumdan hemen sonra karşılaşılan problemler nedeniyle nörolojik açıdan gelişim geriliği görülebilecek bebekler ''riskli yenidoğan/bebek'' olarak adlandırılır. Prematüre veya 42 haftadan geç doğan bebekler, nörolojik tanı almış bebekler, kordon dolanması gibi sebeplerle oksijensiz kalmış bebekler, solunum veya kalp ritmi problemleri olan bebekler riskli bebek grubuna girer.

Risk Faktörleri Nelerdir?

Türk Omurga Derneği (TOTBİD) dergisinde yayınlanan bir çalışmaya göre risk faktörleri doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası nedenler olmak üzere 3'e ayrılmıştır.

Doğum Öncesi Etkenler

-Takipsiz Gebelik

-Gebelikte yasa dışı ilaç, alkol ve sigara kullanımı

-Annenin diyabet, hipertansiyon, böbrek yetmezliği gibi kronik rahatsızlığının var olması

-Gebelikte geçirilen enfeksiyonlar

-Doğumsal Anomali

-Çoğul Gebelik

-Kan grubu uyuşmazlığı

Doğum Sırası Etmenler

-37 Haftadan Önce Doğumun Gerçekleşmesi(Preterm Doğum)

-42 Haftadan Sonra Gerçekleşen Doğum (Postterm Doğum)

-Doğum Travması

-Sezeryan Doğum

-Rahim İçinde Kanama Görülmesi

-Kordon Dolanması

Doğum Sonrası Etmenler

-Doğum kilosunun 2.5 kg'dan az veya 4 kg'dan fazla olması

-Yenidoğan dönemde geçirilen sepsis, menenjit varlığı

-Beyin Kanaması

-Solunum veya Beslenme Yetersizliği

Riskli Bebeğe Yaklaşım Nasıl Olmalıdır ?

Riskli bebeklerin takibinde yenidoğan uzmanı, fizyoterapist, odyolog, konuşma ve dil terapisti, diyetisyen ve çocuk gelişim uzmanı aktidf olarak rol almalıdır. Buna ek olarak, gerekli görülen vakalarda ortopedist, çocuk nöroloğu, kardiyoloji ve göz hastalıkları uzmanlarından konsültasyon alınmalıdır.

Gelişim geriliği görülebilen riskli bebek grubunun erken dönemde farkedilmesi, uygun ve gerekli tedavinin başarılı olması açısından çok önemlidir. Ayrıca riskli bebeklerin devamlı takibinde veya saptanmasında birtakım özel gelişimsel tarama testleri kullanılır. Bu testler 6-12 ayda 1-3 yılda ve okul çağı öncesinde uygulanmalıdır.

Fizyoterapist ve Riskli Bebek İlişkisi Nasıl Olmalıdır?

Riskli bebek grubuna giren yenidoğanlarda fiziksel gelişim geriliği; görme, işitme ve konuşma bozuklukları ile buna bağlı ortaya çıkabilen denge problemleri, kas tonusu ve kas kuvveti anomalileri için muayenesi gerçekleştirilmiş ve hekim tarafından uygunluğu onaylanmış bebeklerin en erken sürede bir fizyoterapist kontrolünde çalışmaya başlaması gerekmektedir.Fizyoterapist; aile eğitimini yönetir ve değerlendirmesi sonrası gerekli gördüğü egzersiz programını uygular. İhtiyaca göre değişmekle birlikte genellikle okul çağına kadar takipte kalır. Hekim ile işbirliği içerisinde kullanılması gereken ortezlerle ilgili danışmanlık yapar, ev içi düzenlemeleri ve ev egzersizleri konusunda aileye detaylı eğitim verir.